Miksi hyvää uni on tärkeää

Miksi hyvää uni on tärkeää

Aikuinen tarvitsee unta keskimäärin 7-9 tuntia vuorokaudessa. Sama lukema on nuorilla 8-9 tuntia. Mikäli tämä määrä alittuu, ihmisen toimintakyky laskee monellakin osa-alueella. Mutta mihin kaikkeen liian vähäinen unimäärä tai huonolaatuinen uni vaikuttaa? Tarvitsemmeko todella niin paljon unta, vai riittäisikö vähempikin? Kerromme tässä, miksi hyvä uni on erittäin tärkeää.

Lepoa aivoille

Uni on aivoille tilaisuus korjata ja puhdistaa itseään. Aivot tarvitsevat säännöllisesti tätä omaa lepoaikaa, jotta ne voisivat toimia oikein. On todettu, että yön aikana aivoista puhdistuu esimerkiksi amyloidi-valkuaisainetta. Tämä on Alzheimerin tautia aiheuttava ainesosa. Kannattaa siis ehdottomasti pitää huolta riittävästä unensaannista ja sallia aivoillesi tämä säännöllinen hetki, jolloin se pääsee niinsanotusti nollaamaan itsensä seuraavaa päivää varten.

 

Terveysvaikutukset

Aivan ensimmäiseksi mainitsemme terveyden. Keho tarvitsee säännöllisesti riittävän pitkät yöunet. Säännöllisyys on tässä avainsana. Univaje voi johtaa pahoihin terveysongelmiin. Ensimmäinen oire on tietenkin väsymys. Väsynyt ihminen haukottelee pitkin päivää ja asioita saattaa unohtua. Ihmisen havaintokyky sekä päättelynopeus hidastuu ihmisen ollessa väsynyt. Jos univaje jatkuu pidempään, jää haukottelu vähäisemmäksi oireeksi muiden oireiden ilmaantuessa. Vastustuskykysi laskee ja olet alttiimpi sairastumiselle. Kehon verenpaine laskee unen aikana koko ihmisen elimistössä. Tämä säännöllinen paineenlasku on tärkeää keholle, sillä se auttaa säästämään verisuonia. Mikäli suonet eivät saa yön aikana levätä ja tämä toistuu usein, voi verenpainetauti olla uhkaava tekijä. Nukkumalla tarpeeksi säästät aivojen lisäksi myös suonia. Lue lisää Aivoliiton sivuilta. Yöunien aikana tapahtuu myös verenpaineen nousua. Tämä tapahtuu REM-vaiheen aikana, jolloin keho lamaantuu ja silmissä ilmenee nopeaa liikettä luomien alla (rapid eye movement). Verenpaine nousee ja heittelee. Kunnossa olevat verisuonet kestävät tämän hyvin, mutta mikäli henkilöllä on ongelmia verisuontensa kanssa, kuten esimerkiksi kalkkeumaa, voi tulla ongelmia. Univajeen on todettu lisäävän myös painonnousun riskiä. Univaje nimittäin aiheuttaa muutoksia aineenvaihdunnassa, joka voi johtaa painonnousuun. Toinen asia, joka liittyy unettomuuteen on masennus. Unettomuudesta kärsivillä on todettu 6,2-kertainen riski masennukseen. Toisaalta myös masennus voi aiheuttaa unettomuutta. Uni vaikuttaa vahvasti mielialaan. Väsynyt ihminen on helposti ärtynyt ja hänen stressinsietokykynsä on selvästi alentunut. Mieliala saattaa olla alakuloinen eikä väsynyt henkilö jaksa kiinnostua asioista niin innokkaasti kuin virkeänä.

Muisti

Uni on erittäin tärkeää muistin kannalta. Aivoihin kertyy päivän aikana beta-amyloidi- ja tau-proteiineja, jotka puolestaan tukkivat erityisesti muistikeskuksemme hermosynapseja. Tämä lisää jo aiemmin mainitun Alzheimerin riskiä ja johtaa muistin menetykseen. Liian vähäinen uni myös vaikeuttaa oppimista ja unettomuudesta kärsivän on vaikea muistaa oppimiaan asioita. Väsyneenä kouluun tai töihin meneminen ei ole viisasta, vaan nukkumaan olisi mentävä ajoissa, jotta unta saataisiin riittävästi. Hyvän unen saamiseksi on muutamia asioita, joihin kannattaa kiinnittää joka ilta huomiota. Vältä esimerkiksi puhelimen tai näytön katselua juuri ennen nukkumaanmenoa. Älä juo kahvia tai makeita juomia viimeiseksi illalla. Myös suklaan syöntiä ei suositella juuri ennen nukkumaanmenoa. Sen sijaan lämmintä maitoa suositellaan juotavaksi sen sisältämän, rauhoittavan ainesosan, tryptofanin vuoksi. Mikäli huomaat kärsiväsi univaikeuksista, kannattaa kokeilla jättää mahdolliset päiväunet pois. Lisäksi sänkyyn ei kannata mennä pyörimään, jos et ole väsynyt. Nykyään moni on saanut avun unettomuuteen erityisistä ASMR-videoista. Kirjaimet tulevat sanoista Autonomous Sensory Meridian Response. Katsoja saa videolla esiteltävistä ärsykkeistä rauhoittavia aistielämyksiä, jotka auttavat nukahtamaan. Kaikki eivät kuitenkaan saa ASMR:stä apua, mutta sitä voidaan kuitenkin suositella kokeiltavaksi. Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin, mikäli sinulla on jatkuvia uniongelmia.

Muisti

Top