Parhaat tekniikat rentoutumiseen

Parhaat tekniikat rentoutumiseen

Kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta jännityksen ja stressin välttäminen on olennaista. Stressaantunut keho kärsii lihasjännityksistä, päänsäryistä ja väsymyksestä. Unettomuus ja ärtyneisyys voivat vaivata. Tee itsellesi palvelus ja opettele tietoisesti rentouttamaan kehosi ja mielesi. Jo lyhyet rentoutumishetket voivat tuoda suuria muutoksia hyvinvointiisi ja jaksamiseesi arjessa.

Rentoutumisen keinot ovat hyvin yksilökohtaisia. Yksi rentoutuu kävelemällä luonnon keskellä, toinen kuuntelemalla musiikkia ja kolmas joogaamalla. On kuitenkin tärkeää, että rentoutumiselle varataan hetki arjen keskellä. Rentoutustuokiossa pyritään olemaan läsnä hetkessä ja unohtamaan mieltä askarruttavat ja sen kiireisenä pitävät asiat. Tämä ei ole aina niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa. On olemassa tekniikoita, jotka auttavat keskittymään hetkeen.

Lahjoita kehollesi hetki

Tietoisen rentoutumisen tavoittelu aloitetaan valitsemalla sopiva tila, josta poistetaan kaikki häiriötekijät. Sulje televisio ja laita kännykkä äänettömälle. Voit joko istua nojatuoliin tai sohvalle, tai sitten voit asettua lattialle makaamaan vaikkapa jumppapatjan päälle. Istuessasi nojaa koko kehosi selkänojaan ja anna käsien levätä vapaasti sylissäsi. Makuulla ollessasi aseta tyyny niskasi alle. Varmista, että tilassa on miellyttävä lämpötila. Tärkeintä on tuntea olosi mukavaksi. Sulje silmäsi ja anna niiden pysyä kiinni rennosti. Keskity tähän hetkeen ja kuuntele hengitystäsi. Hengitä tasaisesti ja rauhallisesti. Hengityksen syventymisen myötä tunnet kuinka rentoutuminen valtaa kehosi aina vain enemmän, anna sen levitä rauhassa. Rentoutumisen myötä kehoosi leviää lämmin olo.

Pyri jättämään huomiotta ajatukset, jotka lentelevät päässäsi. Se vaatii hieman harjoittelua, mutta ajan kanssa se helpottuu. Suhtaudu niihin välinpitämättömästi ja anna niiden mennä menojaan. Kun olet valmis lopettamaan rentoutumishetken, hengitä muutaman kerran syvään, nouse ylös hitaasti ja tee muutama pehmeä venytysliike.

Keskity hetkeen hengittämällä

Meillä on tapana hengittää kovin pinnallisesti, käyttäen vain keuhkojen yläosaa.  Pysähdypä hetkeksi kuuntelemaan omaa hengitystäsi. Tunnetko sen vain rintakehän alueella? Suurin osa meistä tekee niin. Syvällä ja keskittyneellä hengittämisellä voidaan auttaa kehoa rentoutumaan. Hengitykseen keskittyminen katkaisee automaattisesti päässä vilisevät ajatukset. Voit tehdä hengitysharjoituksen missä vain ja milloin vain. Aseta käsi vatsallesi, hengitä syvään ja tunnustele. Kohoaako vatsasi? Keskity vetämään ilma palleaan aivan vatsanpohjalle saakka. Kun hengität syvään pallean kautta, vatsasi kohoilee hengityksen tahtiin. Keskity tasaamaan hengityksesi. Hengittele hetki rauhassa. Tee kymmenen vedon harjoitus, jossa jokaisella rauhallisella hengenvedolla yrität täyttää koko keuhkosi ilmalla. Tämän jälkeen palaa normaaliin tasaiseen hengitykseen.

Voit tehdä hengitysharjoituksen vaikkapa töissä ennen tärkeää palaveria, se vie vain muutaman minuutin  Voit pitää rentoutumishetken päivän jälkeen kotiin saapuessasi. Se toimii mainiosti myös iltaisin, jos sinulla on vaikeuksia nukahtamisen kanssa.

Käske lihaksesi rentoutumaan

Yksi toimiva rentoutumistekniikka on lihaksien kontrolloiminen. Tiedätkö sen tunteen, kun päivän kiireiden keskellä yhtäkkiä huomaat, että kurkkusi tuntuu kirältä, aivan kuin joku painaisi sitä. Kokeilepa tietoisesti rentouttaa kurkun lihakset keskittymällä vain niihin. Vapauttavaa, eikö vain? Olet juuri lahjoittanut kehollesi pienen rentoutumisharjoituksen.

Käske lihaksesi rentoutumaan

Samalla tekniikalla voidaan käydä läpi koko keho. Voit valita mielesi mukaan joko istuvan asennon tai makuuasennon. Varmista, että olosi on mukava. Sulje silmäsi rennosti ja hengitä syvään muutaman kerran. Aloita kehon osien jännittäminen jalkateristä. Keskity noin viiden sekunnin ajan jännittämään jalkaterän lihakset kipristämällä varpaita, ja sen jälkeen vapauta ne. Käy läpi kumpikin jalka erikseen. Siirry sitten jaloissa ylöspäin ja jännitä lihas kerrallaan ensin pohkeet, sitten reidet ja lopuksi pakarat. Käy läpi näin edeten koko kehosi aina kasvoihin saakka. Kun olet valmis, jää hetkeksi paikallesi, hengitä syvään ja nauti olostasi. Harjoitus saa sinut tiedostamaan koko kehosi ja rentouttaa kehon lisäksi myös mielen.  


Top