Vuorokausi Rytmi ja Rytmitetyn Ajankäytön Hallinta

Vuorokausi Rytmi ja Rytmitetyn Ajankäytön Hallinta

Lähes jokaisella ihmisellä on jossakin vaiheessa elämäänsä ongelmia vuorokauden rytmissä tai omassa ajankäytössä. Niin paljon kuin nämä kaksi ovatkin eri asiaa, ne silti kiteytyvät saman ongelman ympärille. On huomattu, että suurin osa ihmisistä tarvitsee tasaisen vuorokausi rytmin ollakseen virkeä ja tehokas. Onnekkaita ovat he, joilla tällainen ei vaikuta. Jotkut, joskin harvat ihmiset pystyvät elämään täysin epäjärjestelmällisessä vuorokausi rytmissä, vaikka jokainen päivä ja oli sitten ilta, aamu, päivä tai yö he voivat nukahtaa REM-tasoiseen uneen koska vain, milloin haluavat. Heihin ei vaikuta Jet Lag eikä se, jos rytmi pitää muuttaa syystä tai toisesta. Tosin tämän kaltaiset ihmiset ovat usein niitä, jotka tarvitsevat reilusti enemmän unta vuorokauden aikana kuin muut. Tämän kaltainen ihminen ei pärjää 6 tunnin unella vaan tarvitsee esimerkiksi vuorokaudessa 10 tunnin unenmäärän. Sillä ei useinkaan ole väliä, onko unta mahdollisuus saada kerrallaan tuon määrän vai vaikkapa kahdessa osassa. Tai silläkään ei ole väliä onko yön ja päivän rytmi tasainen. Tämän kaltainen ihminen voi nukkua esimerkiksi neljän tunnin päiväunet iltapäivällä ja herätä kolmeksi tunniksi tekemään ilta-askareita ja mennä aivan normaaliin aikaan nukkumaan takaisin ja nukahtaa helposti sekä myös nukkua sikeästi vaikkapa ne loput tarvittavat kuusi tuntia. Mutta niin kuin todettu. Onnekkaita ovat nämä ihmiset, suurimmalla osalla meistä kuitenkin rytmitys ja ajankäyttö vaatii jatkuvaa ponnistelua, jotta olisimme virkeitä tarvittavan ajan.

Yöunet

Nykypäivänä virikkeellisyys ympärillämme on vuorokausirytmitöntä ja jatkuvaa. Kännykkämme huutaa, tietokoneet pauhaavat, sininen valo paistaa silmiimme 24/7 ja kaikkialla on melua ja valoa. Normaali eläimellinen rytmimme on täysin sekaisin tästä ja Suomessa vielä jopa luonnon valokin tekee tepposia melatoniinin ja muiden hormonien varassa olevaan vuorokausi rytmiimme talvisin ja kesäisen vaihtuvalla sykkeellään. Vuorotyö ja muuttuva maailma puskee ihmisiä elämään myös yöllä. Ei ole kuin ennen vanhaan, että silloin herättiin, kun aurinko alkoi kajastaa ja mentiin nukkumaan, kun tuli pimeää. Monelle nykyaikaiselle ihmiselle tämän on kuitenkin jo ihan luonnollinen tapa elää, mutta rytmitykseen sekä ajankäyttöön juurikin sen takia olisikin kiinnitettävä enemmän huomiota. Nukkumattomuus ja liian lyhyeksi jäävät Rem-uni jaksot vaikuttavat paljon ihmiseen myöskin pitkällä tähtäimellä, vaikka lyhyessä juoksussa ihminen tämän helposti sietäisikin. Ajatusmaailma, aivojen kuormitus ja uuden oppinen yhdistetään unen laatuun. Ajatukset muuttuvat negatiivisimmiksi, jos unta ja aivojen palautumisaikaa ei ole ollut tarpeeksi. Ajatuksilla ei ole ollut aikaa yksinkertaistua ja loogisuus murenee niistä. Kaikki asiat alkavat tuntua mahdottomalta ja raskailta. Omassa mielessä ei enää viihdytä. Aivot ylikuormittuvat helposti virikkeellisestä elämästämme joka tapauksessa tällä hetkellä ja sitä itse lääkitään erilaisilla tavoilla. Marihuanan polttaminen, alkoholi, masennuslääkkeet, rauhoittavat ja huumeet ovat lisääntyneet eikä suotta. Jollakin tavalla on jokaisen saatava taukoa tästä sekamelskasta. Ja koska unta on vaikea saada epämääräisellä rytmillä, itselääkitseminen tulee tarpeeseen. Muuten käydään ylikierroksilla ja sairastutaan henkisesti.

Unen tärkeys

Uni on pyhä asia, sen vaaliminen pitäisi olla numero yksi asia jokaisen ihmisen elämässä. Se on elinehto ja terveellisen elämän perusta. Puhdas, sikeä ja lääkkeetön uni kun ei ole mikään itsestään selvä asia vaan ihan todellisestikin vaikea saavuttaa tänä päivänä. Vaali siis untasi, opettele oma rytmi ja anna sille reilusti aikaa. Jos koet unettomuutta, ota niskasta kiinni ja säädä ajankäyttösi ja rytmityksesi sellaiseksi, että se auttaa. Vaali itseäsi, vaali untasi.

Unen tärkeys

Tags:

Top